SEAT Leon FR s motorem 2,0 TFSI má velký potenciál. Nicméně, že by tento v základu dvousetkoňový Leon po dva roky ovládl všechny české poháry ve sprintu na 400m, to čekal málokdo. Pravdou je, že toto FRko ve své kategorii nepotkalo koncernového přemožitele. Žádný vůz AUDI, SEAT, Škoda nebo VW ve stejné kategorii nebyl v sezóně 2018/2019 rychlejší. Za tímto úspěchem stálo dost práce a my bychom Vám tímto článkem chtěli toto splašené FRko představit.
Jak již jsme napsali v úvodu, toto FRko má pod kapotou velmi rozšířenou pohonnou jednotku 2,0 TFSI EA113 s kódem BWA. Tento motor můžete nalézt v celé řadě vozů, jako jsou Škoda Octvia RS, VW Golf 5 GTI nebo AUDI A3. Pro tento motor máme velmi dobré, nedávno inovované, naladění a pokud je vaším cílem kvalitní úprava svého vozu, tak jsme v ČR téměř jediní, kteří dokáží nabídnout širokou škálu bezpečných a výkonných úprav, které zde v rychlosti, výkonu, denní použitelnosti a bezpečnosti nemají konkurenci.
U tohoto Leonu FR se začalo s APR Stage 2 úpravou řídící jednotky, která v té době byla spojena s né úplně kvalitním sportovním sáním, které výkon dost limitovalo. Se sportovními sáními to není úplně jednoduché. Tato sání musejí vynikat přesností výroby. Často se stává, že je špatně vyrobena příruba na váhu vzuchu, která pak měří špatně. Výsledkem jsou nucené korekce motoru, který, že je něco špatně, pozná podle měření lambdasondy a výsledkem je nedosažení potenciálu, jaký by kvalitní sání mohlo mít.
Časem se tedy sání vyměnilo za sportovní sání od RAMAIR ve verzi Oversize a dosadil se Twintercooler kit od Forge Motorsport. Tím se projev motoru trochu zlepšil, ale stále to nebylo ono. Vzhledem k nájezdu již nebylo turbodmychadlo úplně v nejlepší kondici, mělo popraskanou litinovou část a spaliny unikali kolem westegate klapky, a tak se začalo s přestavbou na větší turbo K04-0064.
Pří přestavbě se tedy dosadila K04ka, vysokotlaká palivová pumpa "HPFP" od Autotech a originální nové vstřikovače z AUDI S3. Ty nás trochu pozlobily, jelikož jeden přišel vadný již z výroby, ale to se vyřešilo celkem rychle. Mohli jsme tedy pokračovat dále. Auto již mělo přehranou řídící jednotku APR K04 úpravou a šlo se brzdit výkon. S K04 turbem jsme nakonec naměřili 394hp a 508Nm, ale mezi tím se toho ještě dost odehrálo. Testovaly se různé intercoolery, od samotného originálního hliníkového intercolleru z AUDI S3, u kterého se naměřilo 361hp a 472nm, s twintercoolerem v kombinaci s S3 intercoolerem se naměřilo 385hp a 468Nm. Nejvyšší výkon byl po změně intercololeru za IC od Wagner Tuning. Testoval se i velký intercooler vpředu před chladiči, ten jsme sice neodměřili, ale na sprintech se s ním zajížděly o cca 0,5s horší časy. Pokud Vám tedy bude někdo tvrdit, že vám svaří lepší intercooler kit s velkým IC před chladiči a větším vedením z nerezu, tak se rovnou otočte na patě a přijďte pro kvalitní, spolehlivé a ověřené řešení k nám a my Vám nabídneme velký intercooler, který padne na originální místo.
Grafy:
Zleva (S3 IC // S3 IC + Forge Twintercoler // Wagner Tuning IC)
S tímto naladěním vůz jezdil do roku 2021 a zaznamenal jak další velké úspěchy, tak procházel menšími vylepšeními, které vůz posouvaly zase o kousíčky dále. Můžeme jmenovat třeba výměnu otevřeného sání Ramair za sání od Racingline, které bylo na sprintech zase o trošku rychlejší. Upravila se převodovka úpravou od Digitun, dosadil se palivový ventil pro vyšší tlak a mnoho dalšího. Stalo se z toho nejrychlejší auto na českých sprintech, které mělo na motoru stále malé K04 Turbodmychadlo. Žádné jiné auto se stejným turbodmychadlem nebylo rychlejší. Bezpečně můžeme říct, že i díky tomuto projektu jsme si prošli tolika variacemi dílů na TFSI, že v ČR nenajdete nikoho zkušenějšího. V této fázi měl vůz následující úpravy:
Motor:
- APR K04 Úpravu řídící jednotky
- Digitun úprava DSG převodovky
- K04 Turbodmychadlo
- Wagner Tuning intercooler
- Racingline Performance sání
- Milltek Sport kompletní výfuk
- RS4 Ventil tlaku paliva
- Autotech vysokotlaká palivová pumpa
- Originální vstřikovače AUDI S3
- Odstranění výřivých klapek v sání
Podvozek:
- Pevný podvozek
- Whiteline Tužší stabilizátory
- Superpro silentbloky na přední nápravě
Videa:
Nová fáze úprav v roce 2022
Jelikož všichni zrychlovali, tak i zde se na autě muselo pracovat, aby drželo krok. Základem bylo dosazení většího turbodmychadla, spolu s kvalitním naladěním od APR a vzhledem k tomu, že výkon už se přehoupl přes 400hp, tak se zesílil motor kovanými písty, ojnicemi, lepšími ložisky, tvrdšími ventilovými pružinkami a odolnějšími ventily. Musela se posílit i palivová soustava lepší pumpou v nádrži s dodatečnými úpravami palivového vedení, dosadil se 155b ventil tlaku paliva od APR, chladnější zapalovací svíčky s APR zapalovacími moduly. Výsledkem bylo 429hp a 576Nm. S tímto naladěním kraloval na českých sprintech jak v roce 2022, tak vyhrál i první sprinty v roce 2023 v Brně. Aktuální setup je:
Motor:
- APR TTE420 Úpravu řídící jednotky
- Digitun úprava DSG převodovky
- TTE420 Turbodmychadlo
- Wagner Tuning intercooler
- HG Motorsport sání
- Milltek Sport kompletní výfuk
- APR 155b Ventil tlaku paliva
- Autotech vysokotlaká palivová pumpa
- Úprava palivového vedení
- Originální vstřikovače AUDI S3
- RS3 palivová pumpa v nádrži
- Odstranění výřivých klapek v sání
- Odstranění vyvažovacích hřídelí
- Kovaný motor
Podvozek:
- ST Suspensions XA výškově a tuhostně stavitelný podvozek
- Whiteline Tužší stabilizátory
- Superpro silentbloky na přední nápravě
- Wavetrac samosvorný diferenciál
- Motec Ultralight lehká 19" kola
Na autě jsou další drobnosti, které zveřejňovat úplně nechceme, jelikož jsou naším know how, které uplatňujeme v úpravách vozů našich zákazníků.
Fotogalerie: