Představujeme Vám další nadupanou Škodu Octavia 3 RS! Zákazník nás oslovil s požadavkem na zvýšení výkonu a jízdních vlastností. Zadání bylo ale trochu náročnější. Požadavkem bylo auto, které obstojně zvládne okruhové dovádění a zároveň si ponechá vynikající denní použitelnost. Ještě do nedávna dva téměř neslučitelné požadavky. Naštěstí se ale nová podvozková platforma MQB povedla a to ve spojení s našimi zkušenostmi a dodávkou pečlivě vybraných dílů udělalo z této Octavie RS přesně to, co zákazník požadoval.
Hlavní faktor u takového auta je podvozek. Zvolili jsme tedy výškově stavitelné tlumiče a pružiny a tužší stabilizátory podvozku Se seriovými stabilizátory je auto dosti nedotáčivé a nemá chuť se hnát do zatáček. Vždy si při prudkém zatočení příď lehce zaklekne na roh, pak se trochu "žvýkne" a následně zatočí. S Eibach stabilizátory je auto naprosto jiné. Má obrovskou chuť hnát se bez prodlevy do zatáček, nedotáčivá charakteristika se změní v neutrální až hravou a lehce přetáčivou. Z tak markantní změny, jakou zprostředkují tyto stabilizátory, bude mile překvapený nejeden automobilový nadšenec. Abychom dovršili podvozek, tak se dodali jsme silentbloky přední nápravy od SuperPro. Ty posunou geometrii přední nápravy na další level. Zvýší lehce odklon a záklon předních kol, což dále posune jízdní vlastnosti a díky své tvrdosti zajistí konstatní nastavení geometrie, která by se se seriovými gumovými silentbloky při ostré jízdě dosti deformovala.
Vzhledem k plánovanému zvýšení výkonu a jasnému určení auta, jsme po konzultaci se zákazníkem dodali i lepší brzdya vylepšení převodovky. Seriové brzdy, které jsou na Octavii III RS totožné jako na 300hp VW Golf 7R, nemají problém s běžným provozem. Situace na okruhu je ovšem diametrálně odlišná a sami jsme si ověřili, že více jak dvě ostrá kola na okruhu v Mostě nedají. Proto jsme sáhli po excelentním brzovém kitu od Racingline Performance, který se skládá z 6ti pístkových monoblock třmenů a dvoudílných kotoučů 360x32mm. Brzdy jsou lehčí jak seriové, jejich brzdný účinek je extrémní, perfektně se dávkují a hlavně nevadnou. Na zadní nápravu jsme dodali brzdiče ze SEAT Leon Cupra 280, které jsme spojili s dvoudílnými chlazenými kotouči a pancéřovanými hadicemi také od Volkswagen Racing.
V převodovce musela být vyměněna spojkova sada za set od SACHS Performance, aby bylo možné zvýšený výkon a točivý moment přenést na kola. Aby se výkon přenesl z kol na asfalt, tak jsme dodali samosvorný diferenciál na bázi torssenu od firmy Wavetrac. Ten se vyznačuje nejrychlejšími reakcemi mezi podobnými diferenciály a schopností přenést až 100% výkonu na druhé kolo, když první ztratí trakci. Aby se řadilo přesně a dráhy řadicí páky nebyly tak dlouhé, tak se dodalo ještě APR zkrácené řazení a unibalové uložení táhel řazení.
Nyní se již dostáváme k motoru, který prošel také podstatnými změnami. Zprvu jsme zvýšili výkon na 336hp za použitím toho nejlepšího, co můžete pro Váš vůz dnes získat. Základem byla úprava řídící jednotky od APR na fázi Stage 2, která je kalibrovaná pro dosazení APR Cast downpipe prvního dílu výfuku se sportovním katalyzátorem. Aby se zvýšené množství proudícího vzduchu do motoru řádně uchladilo, tak se dodal i účinnější chladič stlačeného vzduchu. Ten nejen, že sníží teploty nasávaného vzduchu, ale dosti markantně sníží i tlakové ztráty, kdy seriový chladič se již stává restrikcí a turbodmychadlo by se tak muselo více namáhat, aby přes něj protlačilo požadované množství vzduchu. Aby se ještě dále pozvedl výkon motoru, dodalo se i luxusní celokarbonové sání od APR. To dodá motoru rychlejší reakce na sešlápnutí plynu, líbivější zvuk a hlavně více výkonu v celém spektru otáček.
Nakonec si zákazník po našem doporučení zvolil stylová, ale zároveň lehká a pevná FlowForm kola Ispiri Wheels FFR1D s pneumatikami Michelin Pilot Supersport. Jedny z nejlepších silničních pneumatik dneška.
Auto takto fungovalo výborně, zákazník ho také často využíval na závodních tratích a piloval své řidičské dovednosti. Díky čitelnosti a stabillitě vozu se ale přeci jen zachtělo dalšího lehkého zvýšení výkonu. Dodali jsme tedy ještě větší turbodmychadlo IS38, které VW originálně montuje do VW Golf 7R, AUDI S3, Škody Superb 280 a dalších. K tomuto turbu musela být znovu přemapována řídící jednotka motoru na míru tomuto turbodmychadlu od APR. Limitem pro vyšší výkon se zde stal seriový zadní díl výfuku, který průměrem svého vedení a tlumiči s přepážkami již nezvládal svojí funkci, hladkého odvodu spalin od motoru. Dosadil se tedy i zadní díl výfuku od Scorpion Exhaust, který s průměrem vedení 76mmm plynule naváže na první díl výfuku od APR a již dokáže podpořit tyto vyšší výkony. Výsledný výkon se vyšplhal na finálních 420hp a 570Nm.
S tímto výkonem již tato Octavia při přímé srovnání za sebou nechala auta jako Nissan GTR 480hp, AUDI R8 V10, Mercedes E63 AMG a mnoho dalších. To není špatné na škodovku, viďte?
Jako perlička na závěr, majitel vyhrát i soutěž The Most Challenge pořádanou Autodromem Most, kde si řidiči mohli poměřit čas na jedno kolo s ostatními účastníky. Zde si můžete prohlédnout výsledkovou listinu. The Most Challenge
Zde video porovnání zrychlení s AUDI R8 V10. Zde měla Octavia ještě seriové turbodmychadlo. V aktuální fázi by "souboj" probíhal již zcela jednoznačně a ve prostpěch Octavie:
I přesto, že je auto celkem nenápadné, tak jsou i tací, kteří ho poznali :)
Máte zájem o podobnou úpravu? Kontaktujte nás na: prodej@autowerks.cz
Pilování stopy:
Porovnání Škody Octávia III RS APR IS38 a závodní Škody Octavia III Cup
- jak můžete vidět, tak civilní Octavia má obrovský náskok u zrychlení, ale díky stále seriovémé vysoké váze, seriovému podvozku a silničním gumám nemá v zatáčkách a při výjezdu z nich šanci. Tam vévodí závodní vůz.
Octavia na slavné Nordschleife: